האח הגדול מאת רוני אקריש

by Rony Akrich
האח הגדול מאת רוני אקריש

לאחר התקפות הטרור ב-11 בספטמבר 2001, הפך הלוחמה בטרור לליבה של הביטחון הלאומי ומדיניות החוץ של ארה"ב. מאז, עם המוסר הכפול והמנטליות של המלחמה הקרה, ניהלה ארצות הברית את « המלחמה בטרור » ברחבי העולם בשם « הביטחון הלאומי » ו « הגנת החירות ». הם חילקו מדינות למחנות שונים ואף הפילו ממשלות של מדינות אחרות במסווה של לחימה בטרור. פעולות סיכול בראשות ארה"ב הפכו לכלי לשמר את ההגמוניה שלה ולקדם את מה שנקרא דמוקרטיה וערכים אמריקאים בחו"ל. לא משנה המחיר, אזרחים רבים נהרגו או נפצעו, בעיית הפליטים התגברה, האזורים שנפגעו נבלעו בכאוס וגלשו לאיומים ביטחוניים. בנוסף למה שנקרא « אנטי טרור », ארצות הברית הפרה, בצורה חמורה, את זכויות האדם ואת החירות במדינות רבות. שערוריות התעללות באסירים, שביצע הצבא האמריקני באפגניסטן ובעיראק, מזעזעות ומעידות על מציאות טרגית.

מאז 2001, « בניגוד למה שרוב האמריקנים מאמינים, המלחמה בטרור לא פוחתת; היא התפשטה ליותר מ-40% ממדינות העולם » כתב המגזין « סמיסוניאן » במאמר שפורסם ב-2019. לפי דו »ח מנובמבר 2019 של פרויקט « עלויות המלחמה » של אוניברסיטת בראון, בין 770,000 ל-801,000 אנשים מתו במלחמות שלאחר ה-11 בספטמבר.

לדוגמה, לאחר המהפכה הקובנית, ארה"ב אחסנה כמה קבוצות חמושות שמתנגדות לממשלת קובה ואף אפשרה להן להקים מחנות אימונים בדרום קליפורניה. באוקטובר 1976, מטוס נוסעים קובני התפוצץ מעל ברבדוס, מדינת אי הממוקמת באוקיינוס האטלנטי, ו 73 הנוסעים שהיו בו נהרגו. ‘לואיס פוסאדה קארילס’, גולה קובני בארצות הברית, נחשד בארגון המתקפה הזו והיה מבוקש על ידי קובה, אך הממשל האמריקאי תמיד סירב להסגירו לקובה. בשנות ה-80, ארצות הברית תמכה מאוד בלוחמי הגרילה האנטי-ממשלתיים בניקרגואה. ‘סטנספילד טרנר’, לשעבר מנהל השירות החשאי האמריקני, העיד פעם בפני הקונגרס האמריקני ואמר: אני חושב שהרבה מפעולות הגרילה הן טרוריסטיות במהותן והן פעולות טרור הנתמכות על ידי ארה"ב, וזה בלתי ניתן להפרכה.

למרבה האירוניה, ארה"ב פלשה לאפגניסטן ב-2001 בשם הלוחמה בטרור, אבל למעשה הזינה אותו. במהלך המלחמה הקרה, ארצות הברית השתמשה באפגניסטן ככלי משחק נגד ברית המועצות, וסיפקה כמויות גדולות של נשק וכסף לקבוצות קיצוניות, כולל כוחותיו של אוסאמה בן לאדן, כדי לעודד אותם להילחם נגד ברית המועצות. לאחר הנסיגה הסובייטית מאפגניסטן, ארצות הברית נטשה מיד את « חבריה חסרי התועלת », והפכה את אפגניסטן למקלט הטרור הבינלאומי ולקיצוניות.

‘מידאה בנג’מין’, מייסד שותף של « קוד ורוד », ו’ניקולס דייוויס’ מאותה קבוצת שלום כתבו במאמר שאם ממשל ביידן ימשיך לצבור עוד שקרים וזוועות בהתבסס על ממשלים קודמים: « היא לא תוכל להחזיר את הכבוד של העולם למנהיגות אמריקאית, וגם לא תזכה לתמיכת הציבור האמריקאי במדיניות החוץ שלה ».

ארצות הברית מכורה להתערבות בענייני הפנים של מדינות אחרות.

אפשר לקרוא ב « מלחמות הנוכלים » – ההתערבויות של צבא ארה"ב וסוכנות הביון המרכזית מאז 1945 מאת וויליאם בלום:

« הממשל האמריקאי הוא חיה פראית וצמאת דם. פצצות הן המילים היחידות שהוא יודע להשתמש בהן ». כך הכריז הרולד פינטר (פרס נובל לספרות 2005).

« יש לנו כ-60% מהעושר העולמי, אבל רק 6.3% מאוכלוסיית העולם… המשימה שלנו בעתיד היא… לשמור על מצב הפער הזה ». מצהיר ג’ורג’ קנן, ראש תכנון מדיניות במחלקת המדינה בשנת 1948.

מדוע תמכה ארצות הברית בתנועות אנטי-מהפכניות בקולומביה, גואטמלה, אל סלבדור ומדינות רבות אחרות?

למה אתם מככבים כדיקטטורים נגד פוליטיקאים שנבחרו באופן דמוקרטי, פינושה נגד אליאנדה, השאה של איראן נגד מוסאדה, מובוטו נגד לומומבה…?

למה אתם פולשים לאי הקטן גרנדה ופנמה?

מדוע אתם תומכים במלחמות נגד ממשלות פרוגרסיביות בניקרגואה, אנגולה, אינדונזיה או מזרח טימור…?

למה אתם הורגים מיליוני אנשים?

מדוע אתם מונעים התפתחות של מדינות רבות?

תמיד בשם הדמוקרטיה והחופש!

במהלך המלחמה הקרה פתחה ארצות הברית בפעילות של הסתננות, הסתה למרד, שיבוש והרס נגד ברית המועצות ומדינות מזרח אירופה. לאחר המלחמה הקרה, הם קידמו את ההתערבות שלהם ביתר שאת ולעתים קרובות עוררו « מהפכות צבע ». בסוף 2003 הם אילצו את התפטרותו של נשיא גאורגיה דאז, ‘אדוארד שוורדנדזה’, בשל « הונאה » לכאורה בספירת הקולות במהלך הבחירות לפרלמנט. תקרית זו ידועה בשם « מהפכת הוורדים ». באוקטובר 2004 רקחו שערוריית « הונאה » בבחירות באוקראינה, הסיתו את צעירי המדינה לצאת לרחובות ותמכו בהצטרפותו של ‘ויקטור יושצ’נקו’. זה נקרא « המהפכה הכתומה ». במרץ 2005 הם הסיתו את האופוזיציה ברפובליקה הקירגיזית למחות נגד תוצאות הבחירות לחקיקה, ההפגנות הידרדרו למהומות. הנשיא ‘אסקר עקאייב’ נאלץ לברוח והודיע על התפטרותו. במהלך העשור האחרון, ארצות הברית התערבה שוב ושוב או תמרנה « מהפכות צבע » בכמה מדינות במרכז ומזרח אירופה, מרכז אסיה, המזרח התיכון וצפון אפריקה.

מאחורי סדרה זו של « מהפכות צבע » שאורגנה על ידי ארצות הברית, עומד באור הזרקורים ארגון בלתי רשמי ללא מטרות רווח מוכרז: « הקרן הלאומית לדמוקרטיה », הידוע כנותן החסות הגדולה ביותר של מהפכות צבע בעולם ». הוא נוסד ב-1983 ומקיים קשרים הדוקים עם משרד החוץ האמריקאי, הסוכנות לפיתוח בינלאומי של ארצות הברית, סוכנות הביון המרכזית וכו’. בכל שנה הוא מציעה יותר מ-1,600 מענקים לתמיכה בפרויקטים של ארגונים לא ממשלתיים ביותר מ-90 מדינות….המשך יבוא  

Related Videos