הידיד הטוב! אמת או שקר? – רוני אקריש

by Rony Akrich
הידיד הטוב! אמת או שקר? – רוני אקריש

מאז הכרזת העצמאות ב-1776, ארצות הברית התאמצה להרחיב את שטחה ואת השפעתה. יש צורך להסביר מה היה באמת ה-6 ביוני 1944: מבצע צבאי שארצות הברית נקטה בצורה ערמומית, כווסאליזציה של המדינות המשתחררות מהנאציזם. פשוט פתחו את דף התרגום של גוגל ואז מופיעה פירושו של « אוברלורד »: אדון – אדנות, למשל: « צ’ארלס היה אדון על שטחים נרחבים באירופה ».  למה תמיד מכנים את הפלישה לנורמנדיה « מבצע אוברלורד » ולעולם לא « מבצע האדנות »? מה זה « אוברלורד »? האטימולוגיה מתייחסת ליחסים פיאודליים של כניעה בין האדון המצווה לבין הווסאל שלו המצווה. האדמיניסטרציה שליוותה את המבצע נקראת: « הממשל הצבאי של בעלות הברית על השטחים הכבושים ». הדבר מעיד כמובן, שמדינת האדנות היא ארצות הברית, והמדינות הוסאליות, מערב אירופה. מאז תום מלחמת העולם השנייה, ארצות הברית לא חסכה במאמץ כדי להמשיך ולשמור על ההגמוניה הגלובלית שלה. אלו מנצלים את עליונותם המוחלטת במגזרים הצבאיים, הכלכליים, המדעיים, הטכנולוגיים והתרבותיים. הם התערבו לעתים קרובות בענייני הפנים של מדינות אחרות, הפחידו, בזזו ושלטו בהן תחת הדגל של « חופש, דמוקרטיה וזכויות אדם ». בתקופה שלאחר המלחמה, ממשלים אמריקאים רצופים נקטו באסטרטגיות הגמוניות, מדוקטרינת טרומן, הידועה גם כמדיניות « הבלימה », ועד למדיניות החוץ של ממשלי ארה »ב האחרונים, כולל אסטרטגיית « העוצמה החכמה » של ברק אובמה, מדיניות « אמריקה תחילה » של דונלד טראמפ ו »בנייה מחדש טובה יותר » מאת ג’ו ביידן. המטרה הסופית היא תמיד להבטיח את ההגמוניה האמריקאית.

ארצות הברית עוררה את המתיחות ברחבי העולם על ידי פתיחת מלחמות, עוררה עימותים והפלת ממשלות זרות בכוח, זריעת מלחמה ואי סדר במדינות ואזורים רבים. בחסות מה שמכונה « ייחודיות אמריקאית », מדינה זו יישמה בכוונה « סטנדרטים כפולים », תוך התעלמות מהחוקים והכללים הבינלאומיים, ופגעה קשות בשיתוף הפעולה הבינלאומי באמצעות ארגונים, הסכמים ואמנות בינלאומיים כדי לספק את צרכיו. היא נטשה, באכזריות, לא רק את אלה שהתריסו נגד האינטרסים שלה אלא אפילו את אלה שהיו משתפי הפעולה שלה. על ידי ניצול לרעה של המערכת הפיננסית הבינלאומית, ארה »ב תפסה עושר עצום תוך העלמת עין מתוך תאוות בצע וספקולציות, וכתוצאה מכך ממשברים פיננסיים עולמיים. על ידי הטלת הזרוע הנטויה של סמכות השיפוט שלה, היא גרמה ללא בושה סכסוכי סחר עם מדינות רבות אחרות ומעולם לא נמנעה מלדכא את מי שנחשב ליריב. היא גם מנסה לתמרן את דעת הקהל הבינלאומית, תוך ייצוא ערכיה והובלת פלישות תרבותיות במדינות אחרות. ארצות הברית היא המקעקעת הגדולה ביותר של החוקים והסדר הבינלאומי, גם המקור ההולך וגובר של אי ודאות וחוסר יציבות בעולם. ההגמוניה והפוליטיקה הכוחנית של אמריקה זעזעו את הסדר העולמי, איימו על השלום האנושי, עם השלכות חמורות על העולם. הם הפכו לאתגר הגדול ביותר עבור התקדמות החברה האנושית והציוויליזציה שלנו, כמו גם עבור התפתחותם ועתידם השלו והרגוע.

ארצות הברית תמיד הייתה אומה מלחמתית. לאחר שהכריזה על עצמאותה ב-4 ביולי 1776, המדינה הזו מעולם לא הייתה שלווה במשך יותר מעשרים שנה לאורך היסטוריה של יותר מ-246 שנים. כדי לשמור על ההגמוניה שלה, ארצות הברית הפרה שוב ושוב באופן בוטה את עקרונות אמנת האומות המאוחדות ואת הנורמות של המשפט הבינלאומי. בהסתמך על כוחם הצבאי, הם התערבו בענייני הפנים של מדינות אחרות ויצרו סכסוכים על ידי ניהול מלחמות, יישום אסטרטגיות בלימה והנעת סוגים של « התפתחויות פציפיסטיות » ו »מהפכות הצבע » (אלה מתייחסות לסדרה של התקוממויות עממיות, בעיקר שלוות שנתמכו על ידי המערב, וחלקם גרמו לחילופי ממשל בין 2003 ל-2006). בהרחבה, מונחים אלו מגדירים גם התקוממויות עממיות שלאחר מכן הפכו לתנועות פרו-מערביות דומות, ובכך איימו ברצינות על שלום.

מאז מלחמת העולם השנייה, הם לחמו מלחמות בחצי האי הקוריאני, בווייטנאם, בקוסובו, באפגניסטן, בעיראק ובאמצעות מיופה כוח במדינות רבות אחרות. זה לא רק גרם למותם של חיילים רבים, אלא גם הוביל לנפגעים אזרחיים חמורים ביותר ולנזק חומרי שהביא לאסונות הומניטריים מזעזעים. בשנת 2003, למרות התנגדות נרחבת של הקהילה הבינלאומית, פתחה ארצות הברית במלחמה בעיראק בהאשמות בלתי מוצדקות, והרגה 180,000 עד 200,000 אזרחים עיראקים, על פי נתונים סטטיסטיים של מכון ווטסון לעניינים בינלאומיים וציבוריים. כוחות הקואליציה השתמשו גם בתחמושת אורניום מדולדל וזרחן לבן בעיראק, מה שסיכן קשות את הסביבה ואת בריאות האנשים. על פי דו »ח שפורסם במרץ 2020 על ידי « קוד פינק »: קבוצת אמריקאית של נשים אקטיביסטיות למען השלום, ארצות הברית ובעלות בריתה לא הפסיקו להפציץ מדינות אחרות בעשרים השנים האחרונות, והטילו בממוצע יותר מ-40 פצצות ביום. בסוף פברואר 2021, קצת יותר מחודש לאחר שממשל ביידן נכנס לתפקידו, ביצע הצבא האמריקני תקיפות אוויריות במזרח סוריה, וגרר גינוי חריף מכל הכיוונים.

מאחורי ההפצצה חסרת ההבחנה של צבא ארה »ב בחו »ל מסתתרת ההוצאה הצבאית הגדלה והולכת. בשנת 2020, ההוצאות הצבאיות של ארה »ב הגיעו ל-778 מיליארד דולר, גידול של 4.4% לעומת 2019″, ציין המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם בדו »ח שפורסם באפריל. בהיותה המוציאה הצבאית הגדולה בעולם, ארה »ב היוותה 39% מסך ההוצאות הצבאיות ב-2020. זו השנה השלישית ברציפות של גידול בהוצאות הצבא האמריקאי.

סטיבן וולט, פרופסור ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת הרווארד, כתב באתר האינטרנט של המגזין :Foreign Policy

 « קמפיינים אינסופיים בחו »ל משחררים שורה של כוחות פוליטיים – מיליטריזם, סודיות, כוח ביצוע משופר, שנאת זרים, פטריוטיות כוזבת, הצטיינות וכו’ – הכול בניגוד לסגולות האזרחיות שבהן תלויה דמוקרטיה בריאה »

על פי מאמר שפורסם ב 2021 על ידי « המרכז להתקדמות אמריקאית »: ארגון מחקר והסברה בנושא מדיניות ציבורית, תקציב הביטחון של ארצות הברית כיום גבוה יותר, בהתאמה לאינפלציה, ממה שהוציא בשיא המלחמה הקרה. היא חורגת כיום מתקציבי ההגנה של עשר המדינות הגדולות בעולם ביחד, תוך שהיא צורכת יותר ממחצית מתקציב הרזרבי של משרד ההגנה עבור, בלבדיות, הממשל הפדרלי כולו. עם זאת, האם אנו יכולים לומר, לא משנה כמה ארצות הברית תוציא על הגנתה, היא לעולם לא תוכל לקנות שוב ביטחון פיננסי, אסטרטגי ותרבותי מוחלט. אלו עובדות בלתי הפיכות בתווך הארוך!!

דרך הגב, לא ממש סיימתי עם האדנות ההגמונית האמריקאית…

Related Videos